onsdag 18 september 2013

Skördefest i Södvik - möt tre kvinnor som målar nära naturen.

LADAN på Smedjegatan - Lotta Canow

Målning av Lotta Canow         Lotta Canow
Flera konstverk av Lotta    .1...   ..2..    ..3..

Lotta beskriver själv sitt måleri  - "Om jag skulle säga något mycket kort om mitt måleri så är det väl mer abstrakt, med inslag av organiska former och företeelser, men i min tolkning. Jag målar mest i olja men även i akryl samt akvarell. Just nu hämtar jag inspiration från min trädgård och omgivande vatten."

Lotta Canow är en erfaren dekormålare som även har ställt ut sina konstverk vid ett stort antal utställningar. Lotta har ett spännande CV som omfattar såväl separat- som samlingsutställningar från 2003 och framåt.

Lotta har också flera projekt i sin konstnärsportfölj, Lasse Åbergs Museum, Astrid Lindgrens barnsjukhus, Junibacken och Lill-Skansen.

BRYGGHUSET i Galleriet - Leena Myhr

Skorderskan_Leena_Myhr.jpg                 Leena_Myhr_2010_1.jpg
Skörderskan (i privat ägo)

Leena har i flera år återvänt till Gästgivaregården under Skördefest-dagarna och vi önskar henne välkommen i år igen. Leena började sitt måleri med att måla blommor och växter på plankor.

Leena har under de år hon ställt ut hos oss vidareutvecklat sitt konstnärsskap och målar idag större målningar med motiv från naturen och växtriket.

Mer information om Leena hittar Du under fliken Brygghuset/Tidigare utställningar på vår webbplats.

BRYGGHUSET i Butiken - Ulla Stolt

Ulla_Stolt_1.JPG    Ulla_Stolt_2012.jpg

Ullas får och människor i det öländska landskapet ger en genuin och härlig känsla av att vara, bo och leva på Öland. Ulla ställer ut för tredje året i rad i Butiken och vi välkomnar henne och hennes bilder varmt välkomna tillbaka.

Ulla säger själv - "ofta är det känslan som styr mig. Färg och form, ljus och mörker, djup och yta styr mig. Jag testar, målar över eller målar lager på lager. Jag söker effekter, känner in bilden för att låta den bli min egen. Ibland blir målningen aldrig färdig. 
Numera bor jag på Öland på heltid efter att haft ön som sommarviste i många år. Tillfällena att måla har blivit fler sedan jag slutade jobba.”

Du kan läsa mer om Ulla under vår webbplats Brygghuset/Tidigare utställningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar